De ce modelul Untold e problematic? Cinci proaste obiceiuri economice și politice

Dacă e ceva ce m-a uluit în ultima vreme, aceea e alianța veselă dintre presă, autorități locale și băieții deștepți din entertainment. Toți își dau mâna ca să ne repete cât bine fac țărișoarei mega-festivalurile de muzică, cum se îngrămădesc turiștii festivalieri să ne calce granițele și câți bani lasă amărăștenilor care nu știu să aprecieze marii artiști punători de muzică. Dar pe ce modele de business se bazează aceste festivaluri și cui folosesc succesul și longevitatea lor?

Prezint mai jos 5 practici dubioase și atitudini de rahat pe care cel mai bine le poate ilustra cazul Untold – cu mențiunea că nu e singurul caz de acest gen. Însă Untold se remarcă prin anvergură și mi se pare normal să critic pomul cel mai lăudat din „Grădina Maicii Domnului”.

Untold a crescut cu banul public la gură

În 2015, atunci când Clujul se dădea Capitala Europeană a Tineretului (titlu care era acordat de un ONG și care nu avea legătură nici cu instituțiile UE, nici cu banii europeni), o struțo-cămilă numită Federația Share era în plină organizare a unui mare festival de muzică electronică, la care erau invitați Avicii și David Guetta. Federația Share era formată din ONG-uri provenite din zona activităților de tineret, iar printre șefi se număra și Bogdan Buta, deținătorul mărcii Untold și persoană cu experiență în asociațiile studențești.[1]

Federația Share era parteneriată cu Primăria Cluj-Napoca, iar primarul Emil Boc i-a devenit co-președinte. Astfel, banul public se ducea prin Federația Share către activitățile care urmau să aibă loc în 2015. Tot oamenii din Federația Share depuseseră dosarul pentru titlul de Capitală Europeană a Tineretului, așa că era o combinație de tipul „noi creăm nevoia, noi aducem soluția”.

Primarul și tinerii descurcăreți au trăit luni bune de miere pe banii contribuabililor. În primii 3 ani de funcționare a Federației Share (mai 2013 – martie 2016), Primăria Clujului i-a alocat 4,5 milioane lei (adică 1 milion de euro). Activitățile Federației Share nu se mărgineau la organizarea festivalului de muzică, așa că din suma aceea știm sigur că s-au dus pentru „rezervarea artiștilor internaționali principali” 400.000 de euro. Conform surselor Pressone (pentru că organizatorii, cu toate că ne-au luat banii, n-au dat raportul), Avicii, David Guetta și Third Party au costat cam 900.000 de euro.

Așadar, la prima ediție Untold (din 2015), Avicii și David Guetta au prestat în proporție de 44% pe bani publici, în cadrul unei mega-petreceri private. Banul public a fost rampa de lansare pe piață a celui mai mare festival de muzică din România. Iar succesul festivalului Untold s-a datorat în mare parte susținerii generoase din partea Primăriei Cluj-Napoca.

Conform unei declarații mai târzii a lui Bogdan Buta, Untold 2015 ar fi folosit fonduri publice doar în proporție de 7%[2]. Cum a ieșit cifra aceasta? Prin raportarea sumei de 400.000 de euro date pentru „rezervarea artiștilor internaționali principali” la bugetul total estimat de 5,4 milioane de euro. Dar această cifră a fost estimată și în 2012, când Federația Share a depus dosarul pentru titlul de Capitală Europeană a Tineretului, și ea era pentru toate proiectele, nu doar pentru festivalul de muzică (pe atunci, fără nume). Așa că poate ar trebui să raportăm finanțarea publică totală, cea de 1 milion de euro, la bugetul de 5,4 milioane de euro, și să ne dea o pondere de 18,5% finanțare publică pentru activitățile Federației Share (inclusiv Untold 2015). În fine, putea să fie și 1% fonduri publice, că tot nu e ok să permiți accesul doar pe bază de bilet. Oamenii deja și-au plătit „biletul” prin taxe și impozite.

În ajunul ediției a doua, organizatorii au dorit să reproducă modelul de afaceri pe bani publici și au înființat atât un SRL, cât și o asociație (Asociația Untold), cu care să mai ceară niște bani de la Primărie. Au cerut 2,5 milioane lei (deci cam 550.000 euro), dar și-au retras proiectul în vreme ce Curtea de Conturi sesiza finanțări ilegale făcute de către Primărie și Consiliul Județean în anul anterior[3]. Ca să vezi, finanțările nerambursabile fuseseră acordate pentru activități generatoare de profit… Poate organizatorii chiar nu se așteptau să facă profit, dar tentativa de la ediția a doua ne arată că oamenii nu erau prinși în dileme morale și că o dădeau cu tupeu înainte.

Până la urmă, finanțarea a devenit integral privată. Dar ceea ce omite majoritatea e că organizarea unui festival de o asemenea anvergură, în buricul Clujului, mobilizează și imobilizează instituții, salariați și resurse susținute din banii publici. În timp ce Untold SRL generează profit, poliția, pompierii, jandarmeria, ambulanța și spitalele își pun efective și paturi la dispoziția organizatorilor. Sunt în favoarea asigurării siguranței publicului, dar mi s-ar părea mult mai ok ca aceasta să se facă prin angajarea unor servicii private. E nu doar o chestiune de etică a cheltuirii banului public, ci și o chestiune de siguranță pentru localnici. La ce riscuri e expusă populația prin concentrarea efectivelor în altă parte nu prea intră în calculele celor cu astfel de responsabilități. De exemplu, au apărut în presă relatări despre pacienți mutați în alte locuri sau paturi de spital rezervate pe durata festivalului, în condițiile în care spitalele românești nu fac față cererii de internări.[4]

Proastele obiceiuri ale Untold au ajuns și la Constanța, cu Neversea (organizat tot de cei de la Cluj). Conform protocolului încheiat în 2017 între Neversea SRL și municipiu, autoritățile locale se obligau „să colaboreze cu organele de ordine publică și siguranță”, „să acorde sprijin în vederea racordării la utilitățile necesare desfășurării evenimentului (energie electrică, apă, etc.)”, „să se asigure că terenul aflat în vecinătatea locului de desfășurare a evenimentului să fie amenajat astfel încât să permită afluirea/defluirea zonei”, sau „să pună la dispoziția S.C. Neversea S.R.L., cu titlu gratuit, în condițiile legii, panouri informative de afișaj (…) aparținând municipiului Constanța”. Un parteneriat public-privat de toată frumusețea. Totul în serviciul cetățeanului. Ăluia plătitor de bilet.

Până la urmă, băieții Untold + Neversea exploatează și ei cum pot slăbiciunea primarilor Boc și Făgădău, care se dau cool și în pas cu vremurile în timp ce stau în poziția preșului. Iată o declarație a lui Decebal Făgădău, primarul Constanței transformat în agent de PR: „Determinarea noastră este să construim un eveniment cu o identitate proprie, o poveste frumoasă, o poveste la malul mării, o poveste care să crească de la an la an”.[5]

Folosirea voluntarilor pentru generarea de profit

An de an apar în presă anunțuri de tipul „Untold recrutează x număr de voluntari”. Anul acesta sunt folosiți 1200 de voluntari, în zonele de artist crew, info point, steward, logistică, user experience și acces.[6] Ok, o să zică unii și zic și organizatorii că voluntarii vor învăța niște lucruri și că e o experiență de neuitat pentru majoritatea. Voluntarii sunt bine tratați, au ocazia să se apropie de muzicienii lor preferați și să tragă cu ochiul și urechea la concertele din întreaga perioadă a festivalului.

Dar să lăsăm ambalajul ăsta PR-istic și entuziasmul tineresc și să punem accentul acolo unde trebuie: voluntariatul e MUNCĂ neplătită. Pentru o afacere cu profituri de milioane de lei[7]. Tinerii trebuie să conștientizeze că ei sclavagesc de bunăvoie și nesiliți de nimeni pe o plantație care produce banul gros pentru corporații și trebuie să își valorizeze munca. La ce sume învârt organizatorii, transformarea celor peste 1.000 de voluntari în angajați nu ar anula profitul și ar reprezenta un exemplu de bune practici în relațiile de muncă din România, care suferă cumplit aproape peste tot. Uite sfat de branding, măi Untold!

Folosirea armatelor de voluntari pentru activități generatoare de profit e foarte răspândită și e parte din toate festivalurile de muzică din România. Poate ar trebui să ne întrebăm de ce este tolerată exploatarea tinerilor pe bomboane și mărgele colorate în țara asta, ce drepturi ale angajaților le lipsesc voluntarilor și ce venituri mai au coordonatorii și recruterii de voluntari. Dacă ar fi după mine, aș interzice folosirea voluntarilor în activitățile economice lucrative. Punct.

Neplata datoriilor către stat

Anul ăsta, a ieșit cu cântec știrea că organizatorii Untold se tot fofilau cu plata întârziată a taxei cuvenite Institutului Național al Patrimoniului în 2016, pentru că festivalul se întindea și pe zone protejate, cum ar fi Parcul Central (amenajat în secolul 19). Doar vreo 100.000 de euro trebuiau să plătească, iar ei nu și nu, până au fost chemați în instanță pentru taxele restante din 2015 până în 2018[8].

Nici măcar nu mai e bâjbâiala de la început, din 2015, când organizatorii nu mai aveau bani să plătească cele cuvenite Consiliului Local, Sălii Polivalente și stadionului Cluj Arena[9]. Restanțele acestea au fost achitate, dar au apărut între timp, conform Cațavencii, niște solicitări (eșuate) către Ministerul Culturii și Institutul Național al Patrimoniului pentru scutirea de la plata taxei monumentelor istorice. Fuga de responsabilitățile fiscale și cererile pentru un tratament preferențial ar putea afecta grav reputația organizatorilor. Nu și în România.

Untold generează venituri care nu merg în buzunarele clujenilor, ci în conturile firmelor

Organizatorii s-au lăudat încă de la prima ediție că Untold a avut un impact economic semnificativ în orașul Cluj-Napoca. Zicea Bogdan Buta, directorul festivalului: „Din estimările noastre UNTOLD a generat un impact în comunitate de peste 20 de milioane de euro, impact resimţit începând de la taximetrişti, hoteluri, terase şi chiar malluri”[10]. Suma reprezintă banii cheltuiți de publicul festivalului, pe băutură, mâncare, cazare etc. Cu cifra asta a marșat și primarul Emil Boc, dar suma e supraestimată, după o metodologie neclară. Un studiu sociologic avansa aceeași cifră (20 milioane euro = 90 milioane lei, bani cheltuiți de public pe cazare, băutură, mâncare, transport local și diverse cumpărături[11]) de-abia doi ani mai târziu, când publicul și cifra de afaceri au crescut simțitor.

Pe lângă faptul că organizatorii Untold supraestimează cheltuielile participanților[12], banii obținuți pe această cale nu se distribuie în mod egal în comunitate. Majoritatea lor ajung la furnizorii din interior, care vin, vând și pleacă. Câți dintre aceștia sunt din Cluj sau angajează din Cluj, nu știm. Cercul al doilea de beneficiari sunt patronii de magazine, rețeaua HORECA și proprietarii de apartamente din centrul orașului. Din nou, e vorba de patroni și de deținători de proprietăți cu potențial lucrativ, adică oameni cu bani care fac și mai mulți bani pe perioada festivalului. Nimeni nu poate garanta că angajații, care sunt hămăliți în acele zile, sunt mai bine plătiți sau obțin zile libere și alte recompense după terminarea bâlciului. Cercul al treilea de posibili beneficiari este format din toți locuitorii Clujului, către care s-ar putea întoarce banul public colectat prin impozitarea activităților din rețeaua Untold. Dar faptele municipalității nu mă conving că acești bani ar fi cheltuiți cu cap și cu respect pentru cetățeanul „de rând”.

În al doilea rând, nu o să auziți din partea celor care laudă festivalul de vreo analiză de impact a speculei în zona prețurilor de consum și a chiriilor. Untold este unul dintre cei mai importanți factori destabilizatori ai pieței imobiliare a Clujului, alături de influxul mare de tineri „corporatiști”. Ce ar câștiga agenții economici cu sosirea publicului Untold pierd clujenii prin creșterea prețurilor, gentrificarea unor cartiere și exploatarea prin munca prost plătită. E o linie fină între costuri și beneficii, pe care autoritățile locale nu o iau deloc în serios. Avem certitudinea că Untold folosește mai mult companiilor și patronatelor decât forței de muncă și locuitorilor. Și mai mult decât atât, ne-am putea întreba și dacă nu cumva prețul social al producerii celor 20 milioane de euro e atât de mare încât impactul pozitiv net să se apropie de zero.

Nerespectarea mediului, patrimoniului și locuitorilor

Avem ditamai festivalul suprapus pe o zonă istorică protejată, generator de poluare fonică și luminoasă, de trafic și poluare atmosferică, de crize locative, de stres și de oboseală, doar pentru că organizatorii și autoritățile insistă că ăsta ar fi cel mai potrivit loc pentru desfășurarea unui eveniment de succes. De fapt, e cel mai potrivit loc doar în condițiile în care autoritățile sunt complice, iar populația e resemnată sau prinsă și ea în hipnotizarea făcută de „comunicatori”. Iată ce zicea Emil Boc în 2018: „Eu nu sunt organizator să dau informații certe, dar nu am niciun motiv să mă îndoiesc că nu se va organiza tot aici. Nu văd unde mai poate exista o asemenea șansă de a avea toate facilitățile de calitate ca la Cluj”[13]. Cu așa yes men ajungem departe…

Conform unui studiu sociologic (al cărui eșantion nu-l cunoaștem), 81% dintre clujeni cred că Untold are un efect pozitiv asupra orașului (oare și asupra lor, personal?). TIFF a strâns 89%[14]. Eu, ca primar, aș sta puțin pe gânduri dacă o cincime dintre clujeni ar avea obiecții împotriva unui festival cu potențial disruptiv-destabilizator. Mai ales când știi că există alternative imediate și modele de succes demne de urmat.

Untold a avut de la început ca referință festivalul Tomorrowland, ținut lângă un orășel din Belgia, într-o vale înconjurată de o centură de pădure. Acolo programul se încheie la 1 a.m., în timp ce Untold, în plină zonă locuită, închide sound-systemul la 6:30 dimineața. Când Emil Boc a auzit că la Tomorrowland e altfel, a scos din străfundurile ignoranței lui suficiente un: „cred că este o gogoriță spusă de cineva care nu știe”[15]. Organizatorii bagă banda cu „nivelul de zgomot înregistrat se încadrează în limitele normale”[16], iar președinta Federației Asociațiilor de Promovare Turistică, Corina Martin, aprecia că festivalurile din România care se desfășoară și pe timpul nopții „par să fie unice în Europa”[17]. Oare de ce?

În timp ce organizatorii Untold tac și fac, Emil Boc promovează festivalul mai ceva ca fanii lui Armin van Buuren. Ne spune despre progresele înregistrate prin faptul că s-au împuținat sesizările făcute de populație, fără să ia măcar în considerare că poate oamenii și-au dat seama că obiecțiile lor nu au nicio valoare în marea schemă patronată de primar și au ales, de exemplu, să se care în acele zile din Cluj. Impactul economic asupra clujenilor care sunt forțați să se exileze pe perioada festivalului cine îl mai calculează?

La Constanța, toată lumea e fericită că Neversea are loc la malul mării și nimeni nu mai are urechi pentru cei care arată impactul ecologic negativ asupra celor 20 de hectare de plajă călcate în picioare de zeci de mii de dănțuitori. Președinta lobby-ului de turism are din nou cuvinte de laudă: „Este unicul festival muzical din Europa ce se derulează pe o plajă!”[18]

Tupeu? Prostie? Naiba mai știe!

În concluzie: abțineți-vă de la banul public atunci când aveți de gând să faceți profit, angajați personal în loc să exploatați voluntari, faceți studii de impact comunitar și încurajați distribuția echitabilă a veniturilor, scoateți festivalurile în afara orașelor și ariilor protejate și opriți-le la miezul nopții, respectați cetățenii și populația localității gazdă, și o să aveți festivaluri la fel de OK ca în lumea civilizată.

Până atunci, nu aveți nici o scuză!


[1] Folosesc pe parcursul întregii secțiuni informații din articolul de aici: https://pressone.ro/nimic-nu-ramane-untold/

[2] https://www.news.ro/entertainment/primarul-municipiului-constanta-anunta-organizarea-unui-festival-asemanator-untold-la-malul-marii-evenimentul-ar-urma-sa-fie-organizat-de-echipa-din-cluj-1922402524002017031916858279

[3] https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/evenimente/curtea-de-conturi-untold-finantat-ilegal-de-autoritati-542323https://www.ziardecluj.ro/exclusiv-camera-de-conturi-romaniei-dixit-finantarea-untold-si-share-de-catre-primarie-si-cl-cauzat-o-paguba-la-buget-de-5650165-lei-finantarea-fost-ilegala-dna-cluj-face-nani-continuare-emil-boc-e-bine-merci

[4] https://pressone.ro/untold-pro-si-contra/https://www.news.ro/social/peste-1-600-de-persoane-au-avut-nevoie-de-ajutor-medical-la-festivalul-untold-39-dintre-ele-fiind-duse-la-spital-numarul-solicitarilor-medicale-a-fost-cu-4-5-la-suta-mai-mic-decat-anul-trecut-1922402806112018081218320836

[5] https://www.zf.ro/eveniment/organizatorii-untold-lanseaza-neversea-cel-mai-mare-festival-pe-plaja-de-la-malul-marii-negre-16228107

[6] https://www.clujlife.com/2019/05/13/untold-recruteaza-peste-1200-de-voluntari/

[7] https://www.zf.ro/media-advertising/cele-patru-mari-festivaluri-de-muzica-din-romania-si-au-majorat-businessul-cu-30-in-2018-la-130-mil-lei-untold-aduce-jumatate-din-bani-18215979

[8] https://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/untold-electric-castle-judeca-2-valoarea-biletelor-intentia-aduce-bani-bugetul-statului-e-clara-1_5cd94715445219c57e91f07d/index.htmlhttps://www.catavencii.ro/untold-dar-mai-ales-unpaid-la-cluj-napoca/

[9] https://www.ziardecluj.ro/vlad-pop-recunoaste-public-ca-untold-lasat-federatia-share-cu-datorii-de-sute-de-mii-de-euro

[10] https://www.businessmagazin.ro/arta-si-societate/lifestyle/cum-s-a-nascut-cel-mai-mare-festival-din-romania-povestea-unui-eveniment-care-a-atras-peste-200-000-de-oameni-15263920

[11] https://www.clujulcultural.ro/studiu-ubb-ce-impact-au-in-economia-locala-untold-si-electric-castle/

[12] https://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/cate-milioane-euro-cheltuit-spectatorii-untold-festival-zece-beri-media-zilnica-meloman-1_57a89a4e5ab6550cb8949cb9/index.html; o „metodologie” similară și la Neversea: https://republica.ro/neversea-un-festival-care-aduce-16-milioane-de-euro-la-constanta-anul-acesta-participantii-vor-experimenta

[13] https://www.monitorulcj.ro/actualitate/65305-boc-anunta-ca-in-2019-untold-se-va-tine-tot-in-centrul-orasului-multumesc-clujenilor-pentru-eforturile-si-sacrificiile-facute

[14] https://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/studiu-ubb-809-clujeni-cred-untold-efect-poztiv-comunitatii-locale-1_5b6983a3df52022f751bef83/index.html

[15] https://www.stiridecluj.ro/social/emil-boc-nu-crede-ca-la-tomorrowland-muzica-s-a-oprit-la-1-00-noaptea-trebuie-verificat-e-o-gogorita

[16] https://www.businessmagazin.ro/actualitate/untold-nu-e-pe-placul-tuturor-ce-reclamatii-au-primit-organizatorii-festivalului-la-primaria-cluj-napoca-16684810

[17] https://www.zf.ro/eveniment/presedinte-fapt-untold-si-neversea-aduc-contributii-majore-pentru-turismul-si-imaginea-romaniei-16564300

[18] https://www.zf.ro/eveniment/presedinte-fapt-untold-si-neversea-aduc-contributii-majore-pentru-turismul-si-imaginea-romaniei-16564300