ANALIZĂ > Câți bani sunt în spatele festivalurilor Untold, Neversea și Electric Castle?

Trecute și uitate sunt vremurile în care Peninsula, ArtMania și B’EstFest erau tot ce putea oferi mai bun România în materie de festival de muzică pop. Nici n-a trecut bine criza, că bucureștenii s-au pus pe gustat muzică la Summer Well, organizat din 2011 pe domeniul Știrbey de la Buftea. În 2013, dacă tot era în trend festivalul de moșie princiară, a răsărit la Bonțida, lângă Cluj, Electric Castle, cu 32.000 de vizitatori la prima ediție.

Doi ani mai târziu, hop și Untold, cu ditamai alaiul de lăudători, punând Clujul pe harta destinațiilor festivaliere cu specific bumți-bumți. Primăria Constanței nu putea ca tocmai ea să nu fie pe val și a bătut palma cu organizatorii Untold să facă nu chiar o clonă, dar ceva să placă la toată lumea, direct pe plajă. Așa s-a născut Neversea, care anul acesta a ajuns pe locul 2 ca mărime, după tatăl său Untold. Între timp, moldovenii au zis „șî eu” și și-au tras festival pe niște muzică sosită de după dealuri (Afterhills, organizat la Iași din 2017).

Volumul celor mai mari festivaluri de muzică din România, exprimat în numărul total de intrări. Date colectate din presă.

Cele cinci festivaluri au reușit să strângă anul trecut aproape 1 milion de intrări și au învârtit sume cumulate de 30 de milioane de euro. E clar, suntem martorii unui fenomen festivalier complet nou pentru România, în care living the experience și FOMO îi motivează și mai tare pe tineri să cumpere un bilet. Pe lângă hei-rup-ul de branding și marketing în fruntea căruia se plasează organizatorii Untold+Neversea, apare o generație crescută cu EDM, tolerantă cu mediocritatea DJ-ilor și pusă pe distracție și cheltuială mai ceva ca Abi Talent.

Să ne luăm, așadar, papucii Gucci în picioare și să dăm o tură prin presa ultimilor ani, ca să aflăm cât se mai investește și cât se mai câștigă din spectacolele de divertisment vocal-instrumental.

Evoluția bugetelor celor două festivaluri clujene (după scara din stânga), alături de evoluția numărului de intrări ale publicului (după scara din dreapta). Calcule pe baza datelor colectate din presă (mai ales din declarații ale organizatorilor).

Cine a urmărit comparativ festivalurile, în special pe cele trei mari – Untold, Neversea și Electric Castle – poate să-și dea seama că diferențele de buget sunt determinate și de o diferență de profil. Pe de o parte sunt festivalurile mai „hipsterești” – Electric CastleSummer Well -, care atrag tinerii din București și Cluj (72% la Electric Castle în 2017), care se dau mai eco-friendly și care funcționează pe modelul clasic, cu formațiile ca principală atracție. Acestea au bugete relativ mici.

De cealaltă parte sunt festivalurile făcute să farmece – Untold și Neversea. Cele două joacă la un nivel superior de branding, sunt concepute să te lase cu gura căscată și să îți ia banii pentru efecte vizuale și sound-systems. Bugetele lor inițiale au fost uriașe (de exemplu, Untold a pornit cu 22 mil. lei în 2015, în timp ce Electric Castle avea 9 mil. lei în acel an) și dezvoltă o întreagă economie în jurul lor, încât stau să mă gândesc dacă nu cumva vor ajunge too big to fail. Publicul lor e și mai tânăr și provine în mai mică proporție din orașele București și Cluj (42% la Untold, în 2017). În general, totul se învârte în jurul brandului și rolului social al participării, lucru care le permite organizatorilor să aducă același DJ – Armin van Buuren – la 5 ediții consecutive. Ipoteza mea e că publicul se duce în primul rând la Untold / Neversea ca eveniment de neratat și în al doilea rând la cutare formație sau cutare DJ.

Cifre de afaceri ale celor mai mari festivaluri românești de muzică din ultimii ani. Datele culese din presă (în special Ziarul Financiar)

Comparativ, organizatorii Untold + Neversea sunt într-o situație superfavorabilă. Pe lângă faptul că aleargă singuri pe culoarul de muzică electronică, au și o abordare de business pe termen lung. Untold SRL a înregistrat un profit net de 4,3 milioane de lei (aproape 1 milion de euro) în 2017 și de 7 milioane lei în 2018. Dar firma soră Neversea SRL a înregistrat câte o pierdere de 4 milioane lei în ambii ani (conform bilanțurilor depuse la ANAF).

Se vede atât din bugete, cât și din sumele investite, că oamenii de afaceri clujeni (Untold SRL și Neversea SRL au același sediu social în Cluj) se gândesc mai mult la consolidarea primului loc pe piața de spectacole din România și la creșterea prestigiului internațional, și mai puțin la profitul imediat. Deja în 2016 Untold SRL avea cea mai mare cotă din piața spectacolelor (6,6%), conform unei analize KeysFin.

Anul acesta, organizatorii Untold + Neversea au declarat la emisiunea „În fața ta” de la Digi24 (30 iunie) că au făcut „investiții” în valoare de 17+9 milioane de euro (adică peste 120 milioane lei la cursul actual euro-leu). This is huge! E o dată și jumătate cât cifra de afaceri de anul trecut. Au vrut ei oare să spună „cifră de afaceri estimată”, compusă din vânzarea biletelor și din sponsorizări? Vom vedea în următoarele luni…

În ceea ce mă privește, am zis să-i dau o șansă lui Armin van Buuren și am ascultat câteva piese. După o jumătate de oră am schimbat pe Florence. Treaba voastră, ascultați ce vreți, că orice ați asculta, tot bănuțul îl veți da. Shake it out, shake it out, u-o-oooh!